Informacje Social media Mediateka Subskrypcja Media o nas Kontakt dla mediów

Bezpieczne związki. Jak wybrać najlepszą ofertę leasingu?

Na rynku usług finansowych od dłuższego czasu obserwujemy rosnącą rolę leasingu, po który najchętniej sięgają firmy z sektora MŚP. Decyzja o wyborze tej formy finansowania to jednak dopiero początek drogi. Na polskim rynku działa kilkadziesiąt firm leasingowych, dobrze więc starannie przeanalizować oferty, bo podpisanie umowy oznacza związek nawet na kilka lat.

Każda firma, która chce rozwijać swoją działalność i odpowiadać na potrzeby klientów, musi śledzić najnowsze trendy i inwestować w nowe rozwiązania. Innowacje pojawiają się na wielu polach, postęp technologiczny jest szybszy niż kiedykolwiek, więc utrzymanie przewagi konkurencyjnej wymaga dotrzymania kroku tym zmianom. Odkąd leasing stał się bardziej dostępny dla firm z sektora MŚP, dzięki swoim zaletom stał się formą finansowania wybieraną częściej niż kredyt. Wybór ofert leasingowych jest jednak bardzo duży, warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę przed wyborem tej jedynej.

Pierwszą rzeczą, która jest bardzo istotna, są informacje o samej firmie leasingowej. Ważne, by szukać partnera stabilnego i godnego zaufania, czyli takiego, który działa na rynku co najmniej kilkanaście lat, ma dobrą reputację, należy do większej grupy kapitałowej, rozumie potrzeby klientów, jego kondycja finansowa nie budzi wątpliwości. Taki leasingodawca gwarantuje zazwyczaj najkorzystniejsze warunki, elastyczne podejście, wysoką jakość obsługi, a często również usługi dodatkowe związane z doradztwem i wsparciem rozwoju. - Dla nas najważniejsze jest, aby inwestycje, które realizują nasi klienci, rzeczywiście dały im wiatr w żagle i nie były dodatkowym obciążeniem – mówi Dominik Rusiniak, Key Account Manager w GRENKE Polska – Ponieważ zdajemy sobie sprawę, że nie ma jednego leasingu, który byłby idealny dla wszystkich, w ofercie mamy wiele produktów dopasowanych do różnych potrzeb – dodaje.

Dominik Rusiniak wymienia również kilka najważniejszych jego zdaniem czynników, które powinniśmy przeanalizować porównując oferty leasingu. Po pierwsze – szybka decyzja leasingodawcy. Niekiedy od czasu złożenia dokumentów do finalnego podpisania umowy mija nawet kilka dni, a przecież są inwestycje, które nie mogą czekać tak długo. Warto więc od razu sprawdzić, czy cały proces zamknie się na przykład w ciągu 24 godzin, aby uniknąć frustracji. Kolejną ważną cechą dobrego leasingu jest brak konieczności wpłaty początkowej. Dzięki temu bez ponoszenia wysokich nakładów całej inwestycji można od razu korzystać z przedmiotu umowy i zwiększyć efektywność pracy.   

Co jeszcze jest ważne? Stosunek jakości leasingu do jego ceny. Warto przeanalizować kwestie związane z całkowitym kosztem leasingu uwzględniając również koszt wykupu i ubezpieczenia oraz dodatkowe świadczenia, na jakie możemy liczyć ze strony firmy leasingowej. W tym wypadku na przykład nie do przecenienia jest osobisty kontakt z doradcą – zarówno podczas zawierania umowy, jak i później, w trakcie jej trwania. W ciągu kilku lat współpracy zdarzają się bowiem sytuację, które wymagają konsultacji. 

Czas trwania umowy leasingowej to również istotny czynnik wyboru. Na ogół, w przypadku tradycyjnego leasingu, umowy podpisywane są na okres 24, 36 lub 48 miesięcy (musi to być minimum 40% przewidywanego czasu amortyzacji). Są jednak takie produkty, na przykład sprzęt IT, które można leasingować już od 18 miesięcy, ponieważ zmieniają się tak szybko, że po tym czasie trzeba je wymieniać na nowsze. - W wypadku leasingowania szybko zmieniających się sprzętów warto rozważyć alternatywne formy leasingu i zamiast tego tradycyjnego, wybrać leasing nowoczesny – wyjaśnia Rusiniak – Jest to opcja bez konieczności nabycia przedmiotu leasingu na koniec umowy. Działa to trochę jak wynajem - klient używa sprzętu, płaci niższe raty, a na koniec decyduje, czy chce zatrzymać produkt, czy wymienić go na nowy. 

Podsumowując – przy wyborze oferty leasingu warto szukać partnera, który jest stabilny, zaoferuje najkorzystniejsze w danej sytuacji warunki, potrafi elastycznie dopasować się do potrzeb i rozumie specyfikę biznesu klienta. Taki wybór faktycznie gwarantuje możliwość rozwoju i satysfakcję z dobrze przeprowadzonej inwestycji.  

GRENKE to ekspert w dziedzinie leasingu IT.  Firma jest częścią międzynarodowego koncernu, który powstał w latach 70-tych w Niemczech. Obecnie jest to jedna z największych niezależnych firm leasingowych, notowana na giełdzie we Frankfurcie nad Menem. W Polsce GRENKE działa od października 2003 roku – ma siedzibę w Poznaniu i 4 biura regionalne.

  • Marta Górecka
  • Marketing Manager
  • mgorecka@grenke.pl
  • +48 691 710 866
  • +48 61 872 37 38
  • GRENKELEASING Sp. z o.o.
  • abpa A. Baraniaka 88
  • 61–131 Poznań